Drupal Norge

det offisielle norske nettstedet for Drupal

Moduler

Jobbar mot å skulle lansere ny nettside som bygger på drupal.
Skal bruke ein heil del modular, og kjem til å prøve å få oversatt alle.

Har nettopp fullført freelinking.module, legger ved denne. Kjem kanskje fleire i løpet av dagen og tida framover.

Er det om og gjere å få modular inn på lokaliseringstenaren, eller skal oversettingane sendast til dei som utviklar modulane?

Ville kanskje vere naturlig å tillate å laste opp *.po?

VedleggStørrelse
freelinking.nb_.po_.txt6.47 KB

Sv: Moduler

zirvaps bilde
7 mai, 2009 - 19:22
zirvap

Høres bra ut. Jeg kommer antagelig til å få bruk for Freelinking sjøl snart, og da er det flott å ha en oversettelse :-)

Det viktigste stedet å legge ut ferdige oversettelser er drupal.org. Når du har en ferdig oversettelse for en tilleggsmodul lager du en sak («issue») for den modulen og legger ved oversettelsen (info i håndboka, eksempel). Da kan den som vedlikeholder modulen legge den inn der, og alle som installerer modulen vil ha den norske oversettelsen tilgjengelig.

Hvis du vil kan vi i tillegg legge den inn på lokaliseringtjeneren. Det er strengt tatt ikke nødvendig når du har en ferdig oversettelse, men kan være nyttig for å koordinere med oversettelser som er felles for flere moduler. F.eks. ser jeg at du har oversatt «Update» med «Oppdatér». Men «Update» brukes også for kjernen og en haug andre moduler, og er oversatt med «Oppdater» fra før (se ganske langt nede på sida her). Hver streng kan bare ha en oversettelse, så en av variantene vil overskrive den andre. Ikke noen stor forskjell akkurat i dette tilfellet, men det kan være andre forskjeller som er større (f.eks. om «view» skal oversettes med «se på» eller «visning»). Da er det greit å oppdage om noen av strengene brukes av flere moduler, så man kan prøve å finne noe som er brukelig for alle.

Vil du ha frilenkemodulen og/eller andre moduler lagt inn på lokaliseringstjeneren er det bare å si fra!

Sv: Sv: Moduler

Eirik_Rs bilde
7 mai, 2009 - 23:01
Eirik_R

Kan gjerne legge inn på tjener, kan bli et poeng å gjere omfanget av tjenaren overkommelig også...
Er i utgangspunktet for en tjener som har alle moduler, men ser for meg at grensesnittet slik det er her i dag ikkje kan handtere det.

Har forresten oversatt

• availability_calendars
  • poormanscron
  • nodeaccess
  • spamspan

også, og enkelte spesialmodular. Veit at dei alle er små, men mange bekker små osv.

Det var litt vanskeligare å legge ved filer enn eg planla, men alle oversettelsane ligg i "mine filer". Nokon har sikkert tilgang til å hente dei ut om modulane blir lagt til tjenaren. Ellers kan eg legge dei til sjølv.

Sv: Moduler

Eirik_Rs bilde
8 mai, 2009 - 16:23
Eirik_R

Vil gjerne be om at image.module og undermodulane image_gallery.module, image_attach.module, image_import.module og image_im_advanced.module vert lagt til lokaliseringstjenaren.

Har begynt litt med å oversette dei, men ser at eg har problemer med å holde oversettingane like med det som er brukt ellers, i tillegg vil eg meine at dette er viktige modular (eller brukar folk andre til det samme?) som bør prøvast å holdast oppdatert på oversettinga.

Image lagt til

zirvaps bilde
8 mai, 2009 - 20:09
zirvap

Jeg har lagt inn image-modulen, og jeg tror undermodulene fulgte med.

Jeg skal legge inn resten av de du nevnte også (imorgon, trur eg).

Er i utgangspunktet for en tjener som har alle moduler, men ser for meg at grensesnittet slik det er her i dag ikkje kan handtere det.

En gang i forhåpentligvis ikke altfor fjern framtid får vi en felles oversettelsestjener for alle språk på drupal.org. Mens vi venter på den legger vi bare inn de modulene som folk ber om her, så det blir mindre å flytte over.

...og resten av modulene

zirvaps bilde
9 mai, 2009 - 16:52
zirvap

Nå tror jeg at jeg har fått inn alle på lista. Jeg la inn både 5.x- og 6.x-versjon av alle sammen.

Si fra hvis noe mangler!

Drupal er et registrert varemerke for Dries Buytaert