Bytte av leverandør

Hei

Jeg jobber i en organisasjon som i fjor sommer inngikk en avtale med et norsk firma for å utvikle de nye hjemmesidene våre. Sidene skulle egentlig vært lansert i januar, men de ble grunnet forsinkelser fra leverandør lansert i slutten av Februar. Ved lansering gjensto det flere sentrale elementer som var beskrevet i kravspesifikasjonen, flere av disse elementene gjenstår fremdeles å bli fullført.

Vi har et skadeskutt intrykk av vår nåværende leverandør, og vi ønsker å bytte. Vi håper på at vår nåværende leverandør skal kunne fullføre oppdraget og det vi kaller for fase 1 av de nye nettsidene. Det vi ønsker er en ny leverandør som kan arbeide med det vi kaller for fase 2 av de nye nettsidene. Fase 2 vil være en blanding av å fikse feil, utvikle nye ting, samt å endre på eksisterende løsning.

Vi har følgende stikkord til vår ønskeleverandør:
-Pålitelighet - Utfører spesifisert arbeid til avtalt tid. Estimering av tid er vanskelig, det som er viktig er fokus på realistiske leveringstidspunkt, ikke ønsket leveringtidspunkt.
-Tilgjengelighet - Er tilgjengelig for kunde i kontortid.
-Minimal sårbarhet - Vi ønsker at flere enn en utvikler er involvert. Dersom bare en utvikler er kjent med prosjektet, og denne ene personen blir syk eller påkjørt av trikken, så stopper veldig mye opp.
-Kontakt med utvikler - Vi ønsker å ha minst mulig kontakt med administrasjon/selgere/prosjektledere og mest mulig direkte kontakt med utviklere. Vi har selv en kompetent it-avdeling med utviklere som kan programering. Erfaring tilsier at mye ofte kan bli "lost in translation".
-Norsk leverandør - Helst på østlandsområdet med nærhet til Oslo.

Vi bryr oss ikke om hvordan leverandøren administrerer utviklingen. Om dere arbeider i Scrum, en modifisert variant av SCRUM, eller fossefallsmodellen er likegyldig for oss. Vi blir ikke imponert av at dere har en backlog, scrum master og sprinter. Hold dette for dere selv. Vi bryr oss om nevnte punkter ovenfor

Er det noen her som har en anbefaling av leverandører som kan være passende?

stenjo
7 juni, 2012 - 12:27
stenjos bilde

For å svare på spørsmålet ditt, tror jeg det er flere selskaper som kan tilby det du er ute etter og som vil kunne være en tilfredsstillende samarbeidspartner for deg og dere. Selskapet jeg jobber i, Bouvet er ett av dem. Selv jobber jeg fra vestlandet og vil nok ikke komme inn under lokasjonskravet om østlandsområdet men jeg har flere gode kolleger med kompetanse på dette som holder til i Bouvets lokaler på Sandaker.

Av det du skriver forstår jeg at det er underordnet for dere hvilken metodikk leverandøren benytter for å oppnå resultater. Det kan også virke som om leverandører du har vært i kontakt med har benyttet sin Agile arbeidsmetodikk som et argument for å selge seg inn hos dere.

Smidige metoder krever et nært og tett samarbeid med kunde og bruker og forutsetter faktisk en mest mulig direkte dialog mellom utvikler og bruker eller brukerens representant. Mens en fossefallsmetodikk har fokus på å innfri en kravspesifikasjon innenfor kostnadsrammene som er lagt, er en smidig metodikk basert på at kunden skal få mest mulig "bang for the buck" - selv om dette medfører at kravspesifikasjonen må avvikes. For å sikre dette, er det svært nødvendig at kunde og utvikler har en tett og hyppig dialog - gjerne i faste forhåndsavtalte møter hvor implementert funksjonalitet vises og hvor justeringer på eksisterende funksjonalitet diskuteres. Dette kalles et sprint review møte og holdes ikke sjeldnere enn en gang i måneden, helst hver 14. dag.

I en slik situasjon er det VELDIG Viktig hvilken metodikk leverandøren bruker. Er det viktig for deg å få et best mulig resultat hadde jeg virkelig villet satse på leverandører som systematisk involverer kunden. Alternativt vil du finne leverandører som - når "push comes to shove" alltid vil sette avtalt spesifikasjon foran endringer til et bedre produkt.

Jeg har selv ikke vært i en situasjon hvor jeg har vært nødt til å kjøpe inn denne typen tjenester, men jeg må si at den nyoppstardede norske grenen av NodeOne virker lovende. Stor organisasjon som har mange å trekke på internasjonalt og som i tillegg har spisskompetanse på Drupal som kjernen i leverte løsninger.

/Sten
Utvikler Drupal moduler (Tripletex og FAQ Ask)
Scrum Coach (Bouvet Blogg)

magnusop
13 juni, 2012 - 08:38
magnusops bilde

Hei og takk for svar. Skal lufte Bouvet og NodeOne for de andre på kontoret. Noen andre som har noen tips å komme med?

Ole Martin
13 juni, 2012 - 09:24
Ole Martins bilde

Har dere sjekket http://drupal.no/leverand%C3%B8rer.
Selv driver jeg et enkeltmannsforetak, og samarbeider med andre når det trengs. Dere er nok ute etter et større firma.

Besøk oss på Data og Internett
Webutvikler - Posjektledelse - Kurs
magnusop
13 juni, 2012 - 09:31
magnusops bilde

Nei den hadde jeg ikke sjekket. Tusen takk =)

stenjo
13 juni, 2012 - 09:42
stenjos bilde

Tror du har rett i at Magnus trenger en større leverandør, og de ellers så fine sidene på http://drupal.no/leverand%C3%B8rer sier veldig lite om den slags dessverre. Vi har mange som kan mye om Drupal og lager fantastiske nettløsninger med dette verktøyet og på tross av godt håndtverk er de fleste svært små - enten freelance eller et par glimrende mennesker som allikevel er litt lite når prosjektet går på en smell. Da er det viktig å ha rygg til å levere selv om prosjektet ikke lenger er lønnsomt for leverandøren.

Ser forøvrig at hverken Bouvet eller NodeOne er på listen.

/Sten

Ole Martin
13 juni, 2012 - 10:09
Ole Martins bilde

Alle må legge inn siden på drupal.no selv. Bouvet har godkjent konto så det er bare å legge dere inn som leverandør. (se mine e-poster)

Node One kommer nok snart. Drupal.no håper vi skal bli oppdatert og helt "Up to date" i løpet av sommeren. Også http://drupal.no/referanser/norske skal oppjusteres.

cleanpixel.no
13 juni, 2012 - 19:56
cleanpixel.nos bilde

Det stemmer at vi kommer til å jobbe med drupal.no fremover, deriblant en bedre leverandørliste.

Som styreleder så er det naturlig for meg å nevne kjente leverandører som Front, Ramsalt og Ny Media, som alle er aktive i community. Vi har også mindre men velrennomerte firmaer som Ninjakode, samt aktører som Amendor (som jeg har mindre info om)

Når det gjelder NodeOne, så leverer vi 100% SCRUM, og bruker også ting som Effect Mapping og brukerhistorier. Vi er med andre ord relativt langt fra tradisjonelle kravspesfikasjoner og fossefallsprosjekter.

Samlet sett håper vi dere vil fortsette å utvikle sidene deres på Drupal, og at dere får den hjelpen dere trenger. Alle vi som lever av Drupal er avhengige av fornøyde kunder - som også kan flytte prosjektene sine til andre leverandører ved behov.

Jeg tror også det kan være slik at man får forskjellig "match" med forskjellige kundeforhold, og at det sånn sett bare er å forhøre seg med de som er aktuelle for å få til en bedre prosess.

Daglig leder Terio AS / Cleanpixel.no

Visuell webutvikling - drift fotostudio Oslo

magnusop
18 juni, 2012 - 13:39
magnusops bilde

Er det slik at kvaliteten på leverandørene sine hjemmesider reflekterer kvaliteten på det leverte arbeidet?

Ole Martin
18 juni, 2012 - 14:10
Ole Martins bilde

Spør alltid etter referanser på utført arbeid.. "Skomakerns barn"-syndom kan forekomme.

stenjo
18 juni, 2012 - 14:12
stenjos bilde

Hm, vet ikke helt hva du tenker på her, men normalt vil jeg vel anta ja?
Kvalitetsbegrepet har også veldig forskjellig innhold avhengig av hvem man snakket med, og hva man er ute etter. Det som ser bra og funksjonelt ut for en kan være vanskelig å navigere etter for andre for eksempel.
Forventning har vel også noe med dette å gjøre? Noen har en nettside som ikke er tenkt å ha annen funksjon enn et slags utvidet visittkort, andre satser på utstrakt dialog med sine kunder og besøkende. Kvalitet i disse to verdene er veldig forskjellig.

/Sten

stenjo
18 juni, 2012 - 14:34
stenjos bilde

Godt poeng, Ole Martin!

/Sten

cleanpixel.no
19 juni, 2012 - 11:08
cleanpixel.nos bilde

Jeg vil vel si at det er klart at kvaliteten på egne websider reflekterer hva man får av et firma, men samtidig vet jeg at de fleste som har mye å gjøre henger noe etter med sine egne websider...

Kanhende er nylig leverte sider det beste kriteriet?

Referanser er selvsagt viktig - og når det virker som dere er minst fornøyd med selve prosessen, så er det gjerne det dere bør be om referanser på...

Da tenker jeg ting som kontrakter, systematikk - og gjerne at ny leverandør forklarer metodene sine under et møte.

Daglig leder Terio AS / Cleanpixel.no

Visuell webutvikling - drift fotostudio Oslo

kulvik
19 juni, 2012 - 11:46
kulviks bilde

Veldig mange gode poenger oppi her. Jeg ser i alle fall at den leverandør-lista som ligger på drupal.no trenger en overhaling. Burde vært mer info der, som f. eks. antall ansatte og eksempler på referanseprosjekter etc. Dersom man ikke kjenner leverandørene fra før av er det vanskelig å få et inntrykk ut fra den listen slik den ligger nå. Vi er nå 11 glade Drupal-mennesker i Ny Media og jobber med mange store og tunge prosjekter for større og kjente kunder i Norge, Sverige og Danmark. Sett i en større sammenheng er vi selvsagt bitte små, men vi er likevel ikke "et par mennesker" slik det refereres til lenger opp :)

Uansett; lykke til videre med prosjektet! Håper dere finner en leverandør dere blir fornøyd med, og ikke minst, at dere får en suksesshistorie med tanke på sluttproduktet!

Med vennlig hilsen
Thomas Kulvik
Partner / Manager @ Ny Media AS
920 28 082 | 4000 7955
thomas@nymedia.no

Web | www.nymedia.no
Besøksadresse | Professor Brochs gt 2 | 7030 Trondheim
Postadresse | Abels gate 5 | 7030 Trondheim

Mvh
Thomas Kulvik
Ny Media AS
www.nymedia.no
thomas@nymedia.no

Ole Martin
19 juni, 2012 - 12:02
Ole Martins bilde

Vi skal snart ha en ny dugnad på drupal.no og da skal dere vel få deres ønsker oppfylt :-)I mellomtiden skal jeg ta en tur og se på det.